8 Dagen op Sao Miguel, Azoren. 28-09 t/m 05-10-2019

10 oktober 2019 - São Miguel, Portugal

Onderin deze Blog vind je de beste restaurants en de verborgen parels (plekken die niet altijd op de reguliere websites te vinden zijn). Maar lees vooral verder!

Bon Dia!

Laatste spullen inpakken en hup! op naar Schiphol,Amsterdam.

We gaan vandaag naar het Vulkanische eiland Sao Miguel, 1 van de prachtige eilanden van de Azoren. Sao Miguel word ook wel 'het groene eiland' genoemd. Het Hawaï van Europa.

Voor het eerst vliegen met een klein frummeltje van 15 weken! En wat ging dit goed! Duuk vond het allemaal prima!

thumbnail_image1 (1)

Het is zo'n 4,5 uur vliegen naar Ponte Delgada, dit is de hoofdstad van Sao Miguel. Een klein vliegveld op zo'n 20 minuten rijden vanaf ons hotel "Pedras do Mar Resort&Spa". Een heerlijk 5 sterren hotel, gelegen op een klif aan de ruige Atlantische oceaan .  Het heeft een infinity pool buiten en verwarmd bad binnen. We hebben gekozen voor een kamer met zeezicht.  Heerlijk wakker worden met een prachtig uitzicht, wie wil dat nou niet!

Hotel+Pedras+do+Mar_Außenansicht+mit+Poolthumbnail_image2 (1)image1thumbnail_image1 (2)

We kwamen om 20:00 aan in ons hotel, wat voor ons overigens 22:00 was aangezien je in een andere tijdzone zit. (-2 uur) . Even een hapje eten in het hotel. Dit was ontzettend lekker maar wel prijzig als je later de prijzen weet van de restaurants in bijvoorbeeld Ponte Delgada.

Heerlijk wakker worden en genieten van de ruime ontbijtkeuze in het hotel.

xjsan

Dit waren alleen de broodjes en de toetjes. Ook kon je een volledig English breakfast krijgen of lekker vers fruit, yoghurt, melk (ook soyamelk en amandelmelk) EN vergeet ook het heerlijke Portugese broodje 'Bolo lêvedo' niet. (ook wel een zoete muffin genoemd)

Vandaag gaan we eerst naar 'Capelas'. Hier vind je een enorme klif wat aan een zwart strand ligt. Zwarte rotsen en zwart zand vind je in overvloed op Sao Miguel. Dit omdat het een vulkanisch eiland is.

thumbnail_image2 (2)

thumbnail_image1 (3)

In de middag zijn we naar 'Arruda, Pineapple plantation' gegaan. Hier vind je zo'n 20 kassen waar je de verschillende fases van de groei van een ananas kan zien. De entree is gratis en in het souvernirwinkeltje kan je de heerlijke ananas likeur proeven. Terwijl we daar waren kregen wij het gevoel alsof we op een oude victoriaanse plantage liepen. In het tuintje kan je ook nog allerlei lekkere ananashapjes en drankjes krijgen.

thumbnail_image1 (4)

IMG_9285

Na een uurtje heb je hier alles wel gezien en zijn wij naar de hoofdstad Ponte Delgada gereden om wat te eten. 'A Tasca' , ons favoriete restaurant, een absolute aanrader. Hele lieve mensen, goed eten ,en een gezellige sfeer. Tot 18:00 kan je hier niet reserveren maar heb je bij binnenlopen 9 van de 10 keer kans op een tafeltje. Vanaf 18:00 is het aan te raden om te reserveren. Wat ook leuk is om te weten is dat het gebouw een oude gevangenis is. De gevangenen moesten voor de kerk werken om zich zo te ontdoen van hun zonden.

IMG_9311

IMG_9309 Vergeet de geflambeerde Chorizo niet!

De volgende dag beginnen we de ochtend op het uitkijkpunt 'Vista do Rei'. Vanaf dit punt kijk je uit op 2 krater meren. 'Lagoa Azul'(blauw meer) en 'Lagoa Verde' (groen meer). Het verhaal achter deze meren is erg romantisch doch tragisch! De dochter van de koning ' prinses van de zeven steden' met haar prachtige groene ogen ,was erg nieuwsgierig en wou graag het kasteel uit. Toen de koning het even niet doorhad ging , verlate zij het kasteel en ging op onderzoek uit. Daar zag ze een herder met blauwe ogen ,die prachtige muziek maakte en werd opslag verliefd. De herder wou niets liever dan trouwen met de prinses en nam de stap om aan de koning de hand van de prinses te vragen. Omdat de herder niet van adel was was dit uit den boze! Voor de allerlaatste keer ontsnapte de prinses uit het kasteel om bij haar herder te zijn. Ze huilden zoveel dat zij beiden de meren hebben gevuld met blauw en groen water.

IMG_9344

Recht tegen over dit prachtige uitzicht vind je het verlaten 'Monte palace' hotel. Dit hotel is gebouwd in de jaren '80 en sloot zijn deuren na 1,5 jaar al aangezien er te weinig toeristen op af kwamen. En dat terwijl elke kamer een prachtig uitzicht heeft op de 2 meren of de Atlantische oceaan. Nu is het een spookachtig hotel waar je officieel niet in mag maar waar menig mensen, waaronder wij zelf toch even een kijkje hebben genomen en over de muur zijn geklommen.

IMG_E9391IMG_E9385

IMG_9392

Mocht je al trek hebben, ga dan even langs de foodtruck 'Kumaki Burguer'. Een goed gevulde heerlijke burger met keuze uit verschillende extra's voor erop.

IMG_9379

Op zo'n 3 kilometer afstand vind je weer een ander prachtig mooi uitzicht: 'Boca do Inferno'. Een flinke klim omhoog maar dan kom je ook op een plek wat je absoluut niet wilt missen! Het is net alsof je in een film zit van Lord of the Rings of The hobbit. Vreselijk prachtig!

thumbnail_image1

Al ver van te voren hebben we een tour geboekt die we echt niet wilden missen. 1 van de grootste highlights die je echt moet gedaan hebben. Walvissen en dolfijnen spotten! Wij hebben deze tour geboekt bij Futurismo , welke wij als een zeer prettige organisatie hebben ervaren. De mensen van Futurismo leggen alles zo goed mogelijk uit in goed verstaanbaar engels. Je kan dit op verschillende manieren doen maar omdat wij ons zoontje Duuk mee hadden, kozen wij voor een catamaran.

IMG_9439

Van te voren werd alles goed uitgelegd hoe alles werkt tijdens zo'n tour en ook werd er gezegd dat het niet altijd 100% zeker is dat we wat van de onderwater dieren mogen zien. Wel is het zo dat als er niks gezien word dat je de volgende dag gratis terug mag komen. Maar hoe spotten ze nou deze prachtige dieren? Dit gaat als volgende: Overal op het eiland zitten mensen 'spotters' die met verrekijkers kilometers over zee kunnen kijken. Zodra ze een 'blow' zien (een waterblow van een walvis) of dolfijnen dan communiceren ze dit met de kapitein van de boot.

MAAR gelukkig!! Nog geen half uurtje varen over de woeste Atlantische oceaan zien we de eerste dolfijnen. Maria van Futurismo verteld ons dat er op dat moment wel 300 tot 400 dolfijnen om ons heen zwemmen. De 'Common'dolfijnen waren overal, onder links, rechts en achter onze boot. Wat een prachtige dieren.

IMG_9477

Al gauw moesten we met volle vaart verder. Het is namelijk zo dat dat walvissen maar 10 minuten per uur boven water komen. Dus zodra er een 'Blow' gezien wordt wil je hier zo snel mogelijk bij zijn! En daar was Mr Liable! Een enorme potvis van zo'n 18 meter. Ze hebben hem een naam gegeven aangezien hij zich regelmatig laat zien.

IMG_8207De 'blow'!!

Je kon de klok erop gelijk zetten aangezien hij na 10 minuten weer naar beneden dook. En alleen dan zie je zijn imposante staart.

IMG_8232

Een paar minuten later werd de kapitein alweer getipt op een nieuwe 'Blow'. Dit keer was het van een 'Sei Whale'. Dit was echter erg bijzonder aangezien deze voornamelijk in de lente gezien werd. Helaas was het tijd om terug te gaan naar de haven. Onderweg werden we nog getrakteerd op de 'Spotted Dolphin". Maria vertelde dat er op dat moment wel 1000 dolfijnen om ons heen waren. Bizar!

Bij terugkomst in de haven is er een goed betaalbaar en lekker restaurant naast het hoofdkantoor van Futurismo.

Als echte thee liefhebbers kon een bezoekje aan 1 van de enige 2 theeplantages van Europa niet ontbreken. Erg bijzonder om te zien en te proeven hoe ze hier alles nog met de hand of kleine machines bewerkten.

image1 (2)

IMG_9549IMG_9551IMG_9555

'S Avonds zijn wij gaan eten bij 'Reserva'. Een klein pittoresk  restaurantje ,verborgen in een afgelegen straatje maar waar je erg lekker kan dineren in combinatie met een flesje wijn of bubbels.

IMG_9587

En voor maar 1,60 euro een heerlijk ijsje aan de haven als toetje.

IMG_9597

Tijdens ons verblijf op Sao Miguel , zou er een heuse orkaan overkomen, Orkaan Lorenzo. Echter hebben wij hier naast wat wind en regen erg weinig van gemerkt. Wat wel interessant is om te weten is dat je per dag verschillende weersomstandigheden kan ervaren. Jij kan zo vol in de zon staan terwijl iemand aan de andere kant van het eiland in de regen loopt. En dit kan dan zo binnen een paar minuten omdraaien. Dit is daarom ook de grote reden dat het zo prachtig groen is op het eiland.

Deze dag hebben wij het bewust rustig aan gedaan maar zijn 's avonds wel weer gaan uiteten. Dit keer was dit bij 'Rebeira mar restaurante'. Hier kan je verse vis maar ook vlees krijgen. Alexandré , een jonge ober heeft ons daar erg goed geholpen en als toetje nog een lekker plaatselijk likeurtje laten proeven.

IMG_9630

IMG_9641

De volgende dag gingen we naar 'Caldeira Velha' .  Het natuurreservaat Caldeira Velha vind je dichtbij de tweede grote stad van het eiland ,Ribeira Grande. Voor je gevoel waan je je midden in de jungle en vind je hier de natuurlijke warme bronnen. Je kan hier naar binnen om alleen te kijken (3 euro p.p) of je kan er voor kiezen om even heerlijk te gaan ontspannen in 1 van deze poelen (8 euro p.p). Dit laatste hebben wij natuurlijk gedaan!

IMG_9658

IMG_E9684 IMG_9697

Als je hier bent geweest , rij dan ook even langs het uitzichtpunt op 'Lagoa Do Fogo'.

IMG_9733

'Parque Ribeira Caldeirôes ' was onze volgende bestemming. Hier vind je 2 prachtige watervallen en kan je hier heerlijk wandelen tussen de enorme hortensia's die je overigens over het hele eiland in overvloed kan vinden.

IMG_8424IMG_8419MBIO0189

IMG_E9742

IMG_8414

Wat een absolute aanrader is, zijn goede wandelschoenen. Overal vind je smalle weggetjes, bospaden en rotsen. Hier wil je niet met je gladde nette schoentjes lopen!

De smalle paadjes naar 'Poco Azul' was zo'n voorbeeld. Een flinke hike, trapje op, trapje af met als beloning een helder blauwe lagoon. Dit mooie blauwe water is echter niet verwarmd dus houdt daar rekening mee als je erin wilt zwemmen;)

PFIB3374

IMG_9760

Na deze wandeling konden wij wel wat eten gebruiken. Restaurant "Caldeiras" stond die avond op de planning. Hier kan je een gerecht eten wat 7 uur gekookt heeft op 90 tot 100 graden in geothermische stoom. Stoom wat dus uit de vulkanische grond komt. Ze hebben daar 3 verschillende soorten maar voor het echte bekende gerecht 'Cozido' moet je wel vooraf reserveren. Dit omdat er maar een beperkt hoeveelheid per dag gemaakt kan worden en er veel vraag naar is. Houd er wel rekening mee dat als je het besteld dat je voldoende eetlust hebt. Aangezien een portie voor 2 personen ook wel met z'n vieren gedeeld kan worden. Wij hadden echter niet gereserveerd en konden toen 1 van de andere 2 gerechten bestellen. Dit was ook erg lekker, heel mals vlees en natuurlijk de bekende bloedworst.

IMG_9793

Toch waren wij erg nieuwsgierig waar deze gerechten gemaakt werden. Dus gingen wij de volgende dag naar het dorpje 'Furnas'. Dit plaatsje staat bekend om zijn kokend hete geisers. Zelfs uit de putdeksels komt stoom! De zwavelgeur komt je al ver te gemoed maar het is heel bijzonder om te zien.

IMG_9801

IMG_9800

IMG_8451Onder andere in deze zakken zit de 'Cozido'.

IMG_8460 Zelfs in kleine plasjes borrelde het!

Hierna gingen wij naar 'Terra Nostra'. Een botanische tuin die is aangelegd in 1780. Hier vind je heel veel verschillende bomen, planten en prachtige bloemen.

IMG_8521IMG_8503IMG_8500

Ook hier vind je een thermisch bad van zo'n 38 tot 40 graden. Tip! Trek niet je nieuwste zwemkleding aan en neem geen witte handdoeken mee. Dit omdat het hele bad oranje is door de ijzer die er in overvloed in zit.

IMG_9848

IMG_9839

IMG_9824Overal kan je weer andere planten en dieren ontdekken.

De volgende bezienswaardigheid is 'Capela de nossa senhora das victórias' een hele oude kleine kapel aan het groene meer 'Lagoa das Furnas'.  Voor 6 euro per persoon kan je hier omheen een mooie wandeling maken. Overal staan verschillende bomen waar bordjes op hangen zodat je kan lezen wat voor soort boom het is en waar ze vandaan komen. Denk hier bijvoorbeeld aan een Cederboom , een eucalyptus en een enorme Seqoia boom van zo'n 2 meter in doorsnede. Ook hier vind je weer een prachtige waterval. Tip! Wij kwamen bij terugkomst erachter dat je bij de parkeerplaats linksaf ook gewoon het park kan inwandelen en tot de kapel kan komen.

IMG_E9860

IMG_9867

IMG_8576

IMG_8590De Seqoia Boom.

IMG_8601

De laatste dag hebben wij nog even genoten in Ponta Delgada en hebben wij Tapas gegeten bij de oudste taverne van de stad. 'Taberna Acor'.

IMG_9893

IMG_9897Ook hier weer genoten van de geflambeerde chorizo.

Hier nog een korte samenvatting:

Restaurants die wij als beste hebben ervaren:

- A Tasca

- Reserva

- Ribeira mar Restaurante

- Taberna Acor

Probeer zeker de gepofte kastanjes ,de geflambeerde chorizo , de verse vis en natuurlijke het malse vlees van de Cozido!

Bij bovenstaande restaurants hebben wij een complete maaltijd gegeten voor circa 35 euro. (met z'n 2en!!)

Verborgen parels:

- Poco Azul

- Capela de nossa senhora das victórias (en de wandelroute eromheen)

- De watervallen in Parque Ribeira Caldeiroes.